Praktijk

Het praktijkexamen bestaat uit 2 onderdelen en duurt max 55 minuten (incl voor en eind gesprek). Je hebt een gedeelte begeleid rijden en een gedeelte zelfstandig rijden (max 15 minuten)

  • 1

    Rijden onder begeleiding examinator

    • De Parkeeropdracht

      • File parkeren achteruit
      • File parkeren vooruit
      • Parkeervak naar links
      • Parkeervak naar rechts
      • Parkeervak achteruit
    • De Omkeeropdracht

      • Keren middels 3 keer steken (straatje keren)
      • De halve draai
      • Bocht achteruit.

    De stopopdracht

    • Kort achter een ander voertuig stoppen, maar wel met genoeg ruimte om vooruit te vertrekken.

    Van de bovenstaande opdrachten zal de examinator er slechts twee kiezen die je zelfstandig moet uitvoeren. Kiest hij bv. voor een parkeeropdracht, dan mag je zelf bepalen of je file parkeren vooruit gaat uitvoeren of achteruit in een parkeervak gaat parkeren. Datzelfde geldt voor de omkeeropdracht en de stopopdracht.

    Situatie bevraging

    Hierbij vraagt de examinator wat jou er toe heeft gebracht een bepaalde situatie op die manier op te lossen. Je vertelt hier dus waar jij een bepaalde keuze op gebaseerd hebt.

  • 2

    Zelfstandig rijden

    Navigatiesysteem

    Je moet in staat zijn het navigatiesysteem aan te zetten, in te stellen op een door de examinator opgegeven adres en zelfstandig deze route te volgen.

    Clusteropdracht

    Dit moet je zien alsof je in een stad bent die je niet kent en de weg vraagt aan een voorbijganger. De examinator geeft je minimaal 3 en maximaal 5 opdrachten. Het is hierbij belangrijk dat je jouw verkeerstaak goed blijft uitvoeren.

    Orientatieopdracht

    Bij deze opdracht kan de examinator bijvoorbeeld een hoge kerktoren of flat aanwijzen. Het is dan aan jou om de weg hiernaartoe te kunnen rijden. Wat belangrijk is, is dat je hier je richtingsgevoel zo goed mogelijk gaat gebruiken maar tegelijkertijd ook goed op de verkeersborden en wegbewijzering let.

Voor meer informatie over het praktijkexamen,
zie de website van het CBR